skönheten kommer med lyckan

Ibland så tror jag att jag skulle vara lyckligare av att ha en platt mage, vita tänder, långa smala ben. Jag tror ibland att jag skulle vara lyckligare om mina fingrar inte var så knubbiga, om mina kinder blev lite mindre och om den lilla dubbelhakan jag har skulle försvinna. Jag tror ibland att jag skulle bli lyckligare av att kotor och ben sytnes mer och inte döljdes av ett lager underhudsfett.Jag tror ibland att siffrorna på vågen eller måttbandet avgör om det är okej att vara lycklig eller inte. Ibland så tror jag starkt på det här och ibland är jag nästan på väg att göra vad som helst för att få åtgärda olika saker för att få känna den där extrema lyckan. 

Det som är tryggt är att jag VET att det inte finns något samband mellan lycka och utseende ur det här perspektivet.
Varför bryr vi oss så himla mycket om vårt utseende? varför är det så viktigt för oss? varför spelar det roll hur håret ser ut? varför dömer vi personer efter utseende? Varför, varför, varför??? -För det är ju inte nån annan än du själv som verkligen bryr sig. Ingen bryr sig om din feta finne på näsan som skriker "rudolf med röda mulen" i dina ögon. Ingen bryr sig om du har samma byxor på dig en hel vecka i sträck, för det är ingen som ens tänker på vilka byxor du har på dig. Ingen annan bryr sig om fettvalken som hänger utanför byxorna. Ingen av de som står dig nära bryr sig om ditt utseende - och vad resten tycker spelar väl ingen roll, dem lägger antagligen inte ens märke till dig. Möjligtvis om du är extra utstickande. 

Varför lägga så mycket tid, kraft och pengar på detta?
-Jo, för om vi känner oss fina, så blir vi gladare. Varför? för att samhället dränker oss i skönhetsideal och rubriker om hur lyckan kommer med skönheten. Jag tror snarare att skönheten kommer med lyckan - inifrån. 




Kommentarer
Postat av: aeoe

ja tycker du är så stark, min underbara vackra vän!!! kram

2012-02-24 @ 07:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0